Michelisz Norbert

  • Innerslide 1
  • Innerslide 2
  • Innerslide 3
 
 
 
 
Vila Real    track vilareal
Time left:
1
1
nap múlva
Következő versenyem:

MN5 Webshop 

Nem a január a legeseménydúsabb időszak a túraautózásban, de ha látványos dolgok nem is történnek, a háttérben komoly munka folyik. Kulisszatitkok a felkészülésemről!

Matics Zsolt (Fit4Race) 2010 óta segíti az edzéseimet speciális, autóversenyzésre szabott módszerekkel, amiről korábban láthattatok ízelítőként videókat is. A közös munka a pályafutásommal kéz a kézben fejlődött: amikor még Pécsen laktam, volt, hogy hetente csak egyszer tudtunk együtt edzeni, én pedig otthon egyedül gyakoroltam, most viszont minden eddiginél jelentősebb tervekkel vágtunk neki a 2017-es idényre való felkészülésnek.

Ez a folyamat hasonlóan indul, mint az autó felkészítése: ahogyan a Hondát teszteljük a téli időszakban, úgy én is teszteken estem át az év első napjaiban, hogy tudjuk mit kell tennünk a cél elérése érdekében. Ami természetesen az, hogy a maximumot tudjam kihozni magamból az előttünk álló szezonban. Öt nagy terület határozza meg a felkészülésemet, és azt mutatom be, hogy melyiknek mi a szerepe abban, hogy minél több pont álljon majd a nevem mellett az év végi tabellán.

1. Élettan

Ahogy egy versenyautóban is a motor az egyik legmeghatározóbb elem, úgy a versenyző esetében is a belső szervek működése az alapja a teljesítménynek. Ezért átfogó orvosi vizsgálaton vettem részt, amelynek során többek közt a szív, a tüdő, a keringés és az anyagcsere is a középpontban volt. Ezek alapján tudjuk meghatározni, hogy milyen mennyiségű és minőségű edzésmunkára van szükségem a kívánt fizikum eléréséhez. Fontos, hogy se a túledzettség, se az aluledzettség állapota ne alakuljon ki. Ez nem csak egyszeri vizsgálat volt, minden egyes edzés előtt egy rövid, ötperces teszttel mérni tudjuk, hogy éppen milyen állapotban van a testem, milyen jellegű munkára van szükségem. Érdekes volt az úgynevezett agyhullámvizsgálat is, amelyből az derült ki, hogy milyen hatékonyan tudok relaxálni, illetve a környezetemből érkező információkat milyen gyorsan dolgozom fel. Ez utóbbi különösen fontos, hiszen verseny közben egyszerre sok ingert kell a lehető leggyorsabban kezelnem.

103blog

Fotó: Men's Health

2. Életmód

A kiegyensúlyozottságom alappillére a támogató családi háttér. Ettől függetlenül van olyan terület, amelyen lenne hová fejlődni, ez pedig az alvásminőség. A regeneráció szempontjából kulcsfontosságú az alvás, ezért egy alvásvizsgáló műszert is bevetünk, hogy még több információhoz jussunk. Szerencsére nem kell semmilyen eszközt sem viselnem ehhez, csupán az ágyhoz lesz rögzítve, és minden rezdülésemet figyeli majd. Az lenne a cél, hogy beállítsunk egy alvási ritmust, amihez például tudatosan, minden nap ugyanakkor kell lefeküdnöm. Ha sikerül elérni a célt, az segíthet a versenyhétvégéken is a regenerálódásban.

3. Mozgásszerkezet

Ha a korábbi hasonlatban a motor a belső szervekkel volt egyenlő, akkor ez a terület arra koncentrálódik, ami a versenyautónak a futóműve. A karok, lábak, törzs, gerinc, minden, ami a mozgáshoz tartozik. Ezt nemcsak a videókon is látott edzésmunkával fejlesztjük, hanem gyógytornász és masszázsterapeuta is segít ebben. Most a legfőbb célunk az, hogy a has-, hát- és törzsizmaimat erősítsük, ezekkel a mélyizmokkal egyfajta fűzőt alakítsunk ki a testem körül. Ez két dolog miatt fontos. Az egyik a védelem: az autósportban mindig benne van a rizikó egy-egy baleset kapcsán, és egy erős izomzat jobban véd a sérülések ellen. A másik a teljesítménynövelés: ha stabil tartást adnak ezek a mélyizmok, akkor az autó nem várt, hirtelen mozgását precízebb mozdulatokkal tudom korrigálni. A propriocepciót fejlesztjük: ettől függ, hogy például amikor jeges talajra lépünk és megcsúszunk, akkor orra bukunk vagy egyensúlyozva talpon tudjuk tartani magunkat. Az autóban néha hasonló, váratlan helyzeteket kell megfelelően lereagálni.

101blog

4. Pszichológia

A napokban kitöltöttem egy motorsport-specifikus, két és félórás sportpszichológiai tesztet. Az derült ki belőle, hogy az interferencia az a terület, amelynek a kezelésében előre kellene lépnem. Ez arról szól, hogy versenyhelyzetben mennyire tudom kizárni a fizikai (pl. fáradság, fájdalom), illetve mentális (bármi, ami bosszant) gátló tényezőket. Erre is edzünk, különböző gyakorlatokkal próbáljuk elérni azt, hogy ne lehessen kibillenteni a lelki egyensúlyomból. Például amikor csoportos edzés van, Zsolti kitalál feladatokat, amiben megméretünk egymással, és ilyenkor beindul a versenyszellem. Ilyenkor ő megpróbál engem zavarni, kizökkenteni, nekem pedig úgy kell kezelnem a szituációt, hogy a koncentrációmat ne veszítsem el. Ez a része az „edzésnek” teljesen közös munka, kicsit hasonlít arra, amikor a versenymérnökömmel dolgozom együtt. Ő javasol valamit, kipróbáljuk, aztán az érzéseim, visszajelzéseim alapján megyünk tovább.

5. Táplálkozás

Zsolti segítségével egy táplálkozás-szakértő csapat is odafigyel rám. Készítettünk egy rendkívül komplex vérképet, hogy tudjuk, mire van szükségem. Az autósportban egy-két kilónak is óriási jelentősége van, most az lenne a cél, hogy 4–5 kilót le tudjak adni, mert ha ennyivel kevesebbet nyomnék, akkor máshová esne az egyensúly az autóban, ami több beállítási lehetőséget, tehát előnyt jelentene számunkra. Ugyanakkor nem mindegy, hogy miből és hogyan adom le ezt a 4–5 kilót, hiszen a fogyásnál zsírból és izomból is veszít az ember. Most szakértők figyelnek arra, hogy úgy csökkenjen a súlyom, hogy közben a raktáraim feltöltve maradjanak, és ne menjen a fogyás a teljesítmény rovására.

Ez az öt terület összefonódik: ha ez egyikben sikerül fejlődnöm, az pozitív hatással lesz a másik négyre is. Hosszú a téli szünet a WTCC-ben, de próbálom maximálisan kihasználni az időt. Elszántan készülök, tudjátok, hogy nagy terveim vannak 2017-re! :)