Michelisz Norbert

  • Világbajnok autóversenyző

  • Kövess az Instagramon

  • Tarts velem a Facebookon

Seiko OMV Simple Pay OTP Hyundai Motorsport

Tegnap véget ért a Honda négynapos tesztje Spanyolországban, amelyre a versenymérnökömmel, Bári Gergellyel együtt én is hivatalos voltam. Az autót egyelőre nem vezettem, de így is rengeteg hasznos információval gazdagodtunk, amelyekből elkezdhetünk várat építeni 2014-re!

Néhány nap erejéig kémnek érezhettem magam, hiszen teljes titokban tartózkodtam az észak-nyugat spanyolországi Alcaniz város közelében elterülő Motorland Aragónon. Ezen a versenypályán MotoGP futamokat rendeznek, ezúttal viszont kettő helyett négy keréké volt a főszerep, egy 1100 kilós túraautóból bőgött fel a Honda-motor totális hírzárlat mellett. A verseny óriási, a gyár pedig nem szeretné, ha fontos információk jutnának a konkurencia birtokába, ezért ez a nagy titkolózás. Tulajdonképpen az is a bizalom jele volt, hogy Gergővel ott lehettünk, mert látszott, hogy csak olyan embereket engedtek a pálya közelébe, akikben maximálisan megbíznak. Ennek megfelelően nem volt népes a csapat, a szerelőgárda is éppen csak annyi emberből állt, amennyire szükség volt. Ehhez persze hozzátartozik az is, hogy a JAS Motorsportnak meg kell osztania az erőforrásait, hiszen közben az olaszországi műhelyben épül a többi 2014-es versenyautó.

A négynapos teszt folyamán szinte végig Gabriele Tarquini vezette a kocsit, Tiago Monteiro csak az utolsó napon kapott lehetőséget arra, hogy kipróbálja az első 2014-es Hondát. Természetesen én is szívesen volán mögé ültem volna, de a fejlesztés jelenlegi fázisában Tarquini évtizedes túraautózásban szerzett tapasztalata aranyat ér. Ő ott volt több márka autójának születésénél is, pontosan tudja, hogy milyen irányba kell vinni a gépet a fejlesztés korai fázisában. Szerintem logikus döntés a JAS Motorsport részéről, hogy a rutin alapján határozza meg, melyik pilóta fejleszti az autót, jelen pillanatban ez az én érdekemet is szolgálja. A program meglehetősen feszes volt, így csak röviden tudtam beszélgetni Tarquinivel, aki nagyon készséges volt, megosztotta az első tapasztalatait velem. Megnyugtatott, hogy az új Honda nem igényel vezetéstechnikailag nagymértékben mást, mint a tavalyi, ugyanakkor ahhoz hozzá kell majd szoknom, hogy a szélesebb gumik, a nagyobb leszorítóerő és az erőteljesebb fékhatás miatt főleg a kanyarbejáratokon gyorsul majd az autó. Ezek persze nem olyan újdonságok, amelyek miatt fel kellene adnom a vezetési stílusomat, ami mindenképpen jó hír annak tudatában, hogy rengeteg tesztelésre valószínűleg idén sem lesz lehetőségem.

Tavaly az első elkészült Honda nem versenyzett a szezonban, de a feszített munkamenet miatt el tudom képzelni, hogy a most látott autóval fog rajthoz állni majd Tarquini vagy Monteiro amíg el nem készül az ötödik kocsi. A két privát csapat esetében ez kizárt, hiszen nekünk vadonatúj autót biztosít a JAS Motorsport. Mivel kamuflázs festés borította a felületet, hogy az esetlegesen nyilvánosságra kerülő fotókon ne legyenek felismerhetőek a pontos formák, nem érződött teljes mértékben az a hatás, amit majd a végleges dizájn kihoz belőle. Az mindenesetre így is szembetűnő volt, hogy hosszra és főleg szélességre gyarapodott a tavalyi modellhez képest, egy igazi kis méregzsák lett külsőre. Belülről nem sokat változott, a műszerfal és a kezelőfelület lényegében ugyanolyan, mint amit Kochi-sannál megszoktam, talán a vezetőfülkében a sofőr jobban középre tolt ülőhelyzete és néhány más apróság árulkodik csak arról, hogy ez nem a 2013-as modell.

A személyes találkozáson túl hasznos volt mozgás közben is látni az autót, külső szemlélőként megfigyelhettem, hogyan viselkedik bizonyos kanyarokban. Nehéz volt olyan helyet találni, ahonnan jelentős részét egyszerre belátom a pályának, de szerencsére volt elég idő arra, hogy kanyarról kanyarra megfigyelhessem az autót.  Kívülről a legszembetűnőbb különbség a brutális hanghatás volt, illetve a kanyarbejáratokon látható nagyobb sebesség. Az autó egy rövidnek látszó féktáv után durrogva, hörögve már kanyarodik is, mintha sínen húznák.

Emellett Gergő mérnöki szemmel is belelátott sok mindenbe például az autó beállításával kapcsolatban, és az új, más módszerrel cserélhető alkatrészekről is értékes információkat szerzett. Az ő ideje legfőképpen azzal telt, hogy boxmunkát és az egyes állítások köridőre gyakorolt hatását figyelte. A napok egyes részeiben, az autó tervezője, Andrea Adamo tájékoztatott minket a folyamatokról, összegezve az addig szerzett információkat. Az intenzív tesztidőszak februárban kezdődik, a tervek szerint lesz még egy teszt Spanyolországban, a barcelonai F1-es pályán február első heteiben, majd ezt követően a franciaországi Paul Ricardon lesz a közös tesztelés a Citroënnel és a Ladával. A mi autónk várhatóan március elején készül el, és legkésőbb akkor próbálhatom ki én is a 2014-es gépet.

Zárásként pedig csak annyit üzennék: akinek tetszett az autó a korábban nyilvánosságra hozott grafikán, annak élőben még inkább tetszeni fog, a hangjáról nem is beszélve!