Michelisz Norbert

  • Világbajnok autóversenyző

  • Kövess az Instagramon

  • Tarts velem a Facebookon

Seiko OMV Simple Pay OTP Hyundai Motorsport

2022-ben nemcsak a WTCR-ben leszek a Hyundai Motorsport versenyzője, hanem a túraautó-világkupával párhuzamosan az ETCR-ben is teljes idényt teljesítek a márka elektromos autójával. Hihetetlenül izgatottan várom a május 6-8-i, Pau Ville-i dupla szezonrajtot!

Mióta beharangozták a vadonatúj elektromos túraautó-bajnokság (ETCR) létrejöttét, érdeklődve figyeltem ezeket a látványra is nagyon izgalmas autókat. Aztán az elmúlt években kétszer is lehetőségem nyílt bemutatókon vezetni a Hyundai ETCR-autóját, és az ösztönös kíváncsiságom vággyá alakult.

Vágytam arra, hogy próbára tehessem magam ezzel a versenyzőként óriási kihívást jelentő technológiával. Hálás vagyok a Hyundai Motorsportnak, hogy idén megadja nekem erre a lehetőséget a WTCR-ben való szereplésem mellett, amely így számomra tökéletes kombináció.

Nehezebb és erősebb

Teljesen máshogy viselkednek ezek az elektromos versenyautók, mint amihez korábban hozzászoktam. Összehasonlításképpen: 450-500 kilóval többet nyomnak egy WTCR-autónál, és nagyjából kétszer olyan erősek is. Időmérőn, csúcsüzemmódban kb. 700 Le teljesítményt képesek leadni. Hosszasan lehetne sorolni még a különbségeket, amelyek közül kettő mindenképpen kiemelkedik: a gumi és a hajtás.

miniHMSG ETCR 2022 3 4 rear background

Míg a WTCR-ben versenygumikat használunk, addig az ETCR-ben utcai jellegű abroncsok kerülnek az autóra. Míg a WTCR-ben elsőkerék-meghajtású autók vannak, addig itt a hátsókerék-meghajtással kell megbarátkoznom. Versenyzői pályafutásom 85-90 százalékát elsőkereskes autókban töltöttem, de most visszajönnek az emlékek a 2011-es és 2012-es idényekből, amelyekben hátsókerekes autót vezettem a WTCC-ben. Persze a kettő nagyon más, de legalább nem a nulláról kellett elkezdenem kitalálni, hogyan lehetek gyors egy ilyen kocsival.

Csendes őrület

A legtöbben azt kérdezik, amikor szóba kerülnek az elektromos autók, hogy nem zavaró-e a motorhang hiánya. Őszintén szólva a harmadik kör után már észre sem vettem, hogy halkan zümmögnek ezek a kocsik, mert annyira lekötött maga a vezetés, a folyamatos pengeélen táncolás, egyensúlyozás a csúszás-tapadás határvonalán. Amúgy a WTCR-ben sem hallok túl sokat a motorból, mivel a csapatrádió miatt füldugót használunk.

miniHMSG ETCR 2022 front background

Azért is vagyok hálás a Hyundainak a lehetőségért, mert a tapasztalatot tekintve hátrányból indulok azokkal szemben, akik tavaly már eltöltöttek egy idényt az ETCR-ben, vagy olyan bajnokságokban edződtek, mint a DTM, a Forma–1 vagy valamelyik GT-széria. Nagyon kifinomult vezetési stílust követelnek meg ezek az érzékeny ETCR-autók, ami úgy hiszem, passzol hozzám, de jelenleg még keveset gyakorolhattam, ezért csak az elején, legfeljebb a közepén járok a tanulási folyamatnak.

Ha felkerül a sisak...

Eddig két teszten vettem részt, a franciaországi, WTCR-rel közös idényrajtig jó esetben belefér még egy alkalom. Egy ETCR-teszt nem úgy néz ki, mint ami a hagyományos autóknál megszokott, nem töltjük a rendelkezésre álló idő 80 százalékát az autóban, mert a töltések sok időt vesznek el, azok alatt szerelni sem lehet. Így három-négy kör után negyven-ötven perc leállás következik, tehát versenyzőként nagyon hatékonynak kell lenni az ismerkedésnél.

Ha a számításom nem csal, a fel és levezető körökkel együtt 35 kört tehettem meg eddig ETCR-autóval, ennyi tapasztalattal várom a rajtot.

miniHMSG ETCR 2022 side background

Mindig szeretek reális lenni, ezért most azt mondom, a szezon elején valószínűleg lesz némi lemaradásom, amelyet az első két-három forduló után szeretnék eltüntetni. Az a célom, hogy következetesen építsem fel az önbizalmamat az ETCR-ben is, miközben gyűjtöm a kilométereket. De közben ismerem magam, tudom, hogy ha felkerül a sisak, onnantól nagyon nehezen állom meg, hogy ne akarjak rögtön a legjobb lenni, még ha nem is állok még erre teljesen készen.

Még hiányoznak a finom részletek

A teszteken biztatóan alakultak a köridők, tudtam elég gyors lenni, de még nem kiegyensúlyozottan, mint a csapattársaim közül Mikel Azcona és Jean-Karl Vernay, akik már tavaly is versenyeztek az ETCR-ben. Nekem még hiányoznak azok a finom részletek, amelyek csak a megtett kilométerekkel jönnek meg, és amelyekkel az utolsó, különbséget jelentő tizedmásodpercek is kinyerhetők.

miniHMSG ETCR 2022 rear background

Ezt el kell fogadnom az elején, ami közel sem jelenti azt, hogy ne akarnék változtatni a kiindulási helyzeten. Hihetetlenül izgatottan várom ezt a szezont, olyan izgalom van bennem, mint amikor valami teljesen újfajta dolgot próbálsz ki, és legbelül ott bizsereg az érzés, hogy jó lesz.

Nincs fontossági sorrend

Nagyon sűrű idény vár rám a párhuzamos szerepvállalással, ezért a szokásosnál korábban elkezdtem a fizikai és mentális felkészülést. Látom magam előtt a példákat, hogy más versenyzők jól össze tudták hangolni a WTCR-t és az ETCR-t tavaly, úgyhogy nekem is sikerülnie kell. Nem szeretném, hogy az egyik a másik rovására menjen, épp ellenkezőleg, bízom benne, hogy csak profitálhatok a dupla szezonból.

Jelen pillanatban a WTCR az első, mert abban érzem magam esélyesebbnek, de majd meglátjuk, hogyan alakul a szereplésem itt és ott a második-harmadik forduló után, úgyhogy előre nem szeretnék prioritásokat megfogalmazni. Mindkét bajnokságban a lehető legtöbbet akarom kihozni magamból.

miniHMSG ETCR 2022 top view background

Az elmúlt másfél-két hónapom elképesztően intenzív volt a kettős felkészülés miatt, és hasonló lesz a folytatás is. Ezt nem panaszként írom, sőt: ha eddig azt mondtam, hogy szerencsés vagyok, mert azt csinálhatom, amit szeretek, akkor mostantól duplán szerencsés vagyok.

Tartsatok velem idén is – duplán!